Friday, September 14, 2012

Kemerdekaan Menurut Islam


Mencari perkataan merdeka tidak ditemui dalam kamus Islam sebaliknya mungkin kemerdekaan ditemui dalam Islam jika dilihat pada konsep dan pemahaman bagaimana bentuk pengertian merdeka yang ingin dimaksudkan.

Kemerdekaan bermaksud kebebasan dan kemampuan melakukan sesuatu tanpa sekatan atau halangan atau kongkongan belenggu oleh sesuatu (sila lihat Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka) . Jika dilihat pada takrif bahasa mengenai merdeka mungkin agak sukar mengaitkannya dengan Islam pada suatu aspek iaitu kebebasan.
Ini kerana kedatangan Islam sebagai agama yang diutuskan oleh Allah swt sememangnya merupakan suatu sistem peraturan syariat yang mengongkong manusia dan membataskan perilaku manusia terhad kepada apa yang dibawa oleh syariat Islam.

Tidaklah kamu akan mendapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat itu melanggar batasan had Allah dan rasul-Nya (Al-Mujadalah : 22).

“Apakah mereka belum mengetahui bahawa barangsiapa yang melanggar batasan ketentuan Allah dan rasul-Nya maka baginya neraka jahannam dan dia kekal di dalamnya” (At-taubah : 63).

Sabda Baginda Rasulullah : “ Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehinggalah mereka bersyahadah bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad sebagai Rasulullah.” (Hadith Sahih, riwayat Bukhari no. 25 & Muslim no.22).

Sebagai misalnya, sebelum munculnya syariat Islam, manusia bebas bercampur lelaki perempuan, bebas berzina, berjudi dan meminum arak namun apabila kedatangan Islam maka sudah tiada lagi kilang arak, tidak dikeluarkan lagi lesen arak dan ditutup semua pusat-pusat arak dan pusat judi.

Begitu juga dengan kedatangan Islam di Madinah maka sudah tiada lagi pusat pelacuran, tiada lagi jual beli perempuan dan tiada lagi zina sebaliknya manusia dikawal dan dikongkong oleh undang-undang hudud dan syariat yang menghukum mereka yang melakukan kesalahan dari sudut syariat.

Demikianlah juga apabila ditegakkan syariat Islam maka sudah tiada lagi percampuran bebas lelaki perempuan di jalanan, di pusat bandar, di pasaraya dan juga tidak wujud percampuran lelaki perempuan di sekolah-sekolah dan madrasah pada zaman Baginda Rasulullah salallahualaihiwasalam.

“Katakanlah kepada orang yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka” (An-Nur : 30).

“Katakanlah perempuan yang beriman supaya mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka” (An-Nur : 31).

“Dan tetaplah kamu (perempuan yang beriman) dalam rumah kamu dan janganlah berhias seperti hiasan jahiliyyah” (Al-Ahzab : 33).

“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).

Oleh yang demikian, maka tiadalah berlaku kerosakan dan fitnah serta kehancuran akhlak dan fitrah manusia yang ditetapkan oleh Allah swt telah dapat dikawal dan terjaga serta berjalan menurut panduan yang benar dan dipenuhi dengan wajar.

“ Sesungguhnya fitrah yang diciptakan Allah dan ditetapkan manusia dengannya (tertakluk kepada fitrah tersebut).” (Surah Ar-Rum :30).

Maka jika dilhat bahawa kemerdekaan itu dari sudut kebebasan melakukan sesuatu menurut akal fikiran dan bebas menurut kehendak sendiri maka sesungguhnya Islam menolak kemerdekaan jenis ini bahkan Islam menentang kebebasan ini dan menjajah pemikiran manusia, perilaku mereka, budaya dan semua aspek kehidupan sehingga manusia itu menurut apa yang dibawa oleh Islam.

Dari Abdullah ibn Amru ibn Al-Ash ra berkata bahawa telah bersabda Rasulullah salallahualaihiwasalam “ Tidaklah beriman seseorang kamu sehinggalah hawa nafsunya mengikuti apa yang dibawa olehku (Islam)” (hadith hasan sahih - lihat dalam hadith 40 Imam Nawawi).

Maka bagi golongan liberal dan sosial yang inginkan kebebasan mutlak, ingin hak persamaan lelaki dan perempuan sehingga wanita dapat berdiri dan berjalan setanding lelaki sehingga wanita dapat juga bekerja di pelantar minyak seorang diri bercampur bersama lelaki, wanita juga dapat memandu jet pejuang dan kapal terbang seperti lelaki, wanita juga dapat mendaki gunung Everest seperti lelaki, wanita juga dapat menjelajah ke kutub Utara dan Selatan tanpa mahram seperti lelaki maka Islam menolak kebebasan ini.

“Dan tidaklah lelaki itu seperti perempuan” (Ali-Imran : 36).

“Dan kepada lelaki itu diberikan kelebihan yang tidak ada pada perempuan dan Allah itu Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” (Al-Baqarah : 228).

Maka Islam menolak kebebasan seperti ini sehingga Islam juga menolak wanita bekerja di pejabat bercampur bersama lelaki dengan menjadi setiausaha kepada lelaki yang bukan mahramnya sehingga mengikuti bos lelakinya itu ke pelbagai tempat termasuk ke hotel dan tidur sebilik bersama bosnya dan Islam juga melarang dan menghadkan kebebasan manusia dalam berpakaian sehingga wanita terpaksa menutup seluruh tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan dan lelaki terpaksa memakai pakaian yang menutupi auratnya.

“Wahai nabi katakanlah kepada kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan kepada perempuan mukminah supaya mereka menutup (melabuhkan) jubah mereka ke seluruh tubuh badan mereka” (Al-Ahzab : 59).

“Dan hendaklah mereka menutup kepala mereka sehingga ke leher mereka” (An-Nur : 31).

Maka kemerdekaan atau kebebasan yang berbentuk bebas melakukan sesuatu seperti menjadi penyanyi, menyanyikan lagu-lagu yang disebut sebagai bunyian seruling syaitan, berpakaian tidak menutup aurat seperti menampakkan rambut bagi perempuan, memakai pakaian seksi dan tidak menutup tubuh badanya selain muka dan tapak tangan , menjadi ratu cantik, atau bagi lelaki menjadi ahli sukan bina badan dengan hanya memakai seluar dalam, menjadi perenang professional yang terpaksa memakai seluar pendek tidak menutup aurat maka Islam melarang kebebasan ini.

“Dan Dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang jijik (keji, buruk)" (Surah Al-A‘raf, ayat 157).

Islam juga melarang kemerdekaan apabila manusia menganggap kemerdekaan itu bebas melakukan sesuatu sehingga pemerintah dapat mengaut keuntungan dari kejahilan rakyat dan menzalimi rakyat secara sedar mahupun tidak dengan menyelewengkan harta rakyat, melakukan rasuah dan menerima rasuah, menyelewengkan lesen dan permit import eksport, penyelewengan balak dan kayu bakau, penyelewengan hasil bumi, membina dan berhibur di  pusat-pusat hiburan, maka Islam melarang semua perlakukan zalim ini.

“Maka hukumlah di antara manusia dengan keadilan dan janganlah engkau menurut hawa nafsu” (Shaad : 26).

“Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu supaya menunaikan amanah kepada mereka yang berhak dan apabila kamu menghukum di antara manusia hendaklah berlaku adil” (An-Nisa : 58).

Islam juga melarang kemerdekaan apabila ianya bermakna bebasnya syarikat-syarikat kerajaan melabur di pusat perjudian dan perniagan yang berunsurkan riba dan syarikat yang bertanggungjawab menguruskan perihal dan kewangan Islam yang juga turut melabur di syarikat judi dan perniagaan arak dan lain-lain jenis perniagaan yang haram dari sisi syariat Islam.

“Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba..” (Al-Baqarah : 275).

“Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu takut kepada Allah dan meninggalkan bekas dan kesan riba itu jika kamu benar-benar takut kepada Allah” (Al-Baqarah : 278).

Islam juga melarang kemerdekaan apabila ianya bererti pemerintah bebas menangkap sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengan pemikiran pemerintah tanpa dibicarakan dan diadili menurut syariat.

Barangsiapa yang tidak mendatangkan saksi maka sesungguhnya mereka di sisi Allah ialah golongan yang berdusta” (An-Nur : 13).

Dari Abdullah ibn Abi Aufa ra bahawa Baginda Rasulullah pernah bersabda : “Sesungguhnya Allah menyukai qadhi (pemimpin) selagi dirinya tidak zalim dan apabila dia berlaku zalim maka Allah meninggalkannya dan syaitan akan mendampinginya” (Hadith Hasan Riwayat Tirmidzi no. 1330).

Juga Baginda Rasulullah pernah bersabda : “Sesungguhnya bukti dan hujah keterangan itu mestilah diberikan oleh mereka yang mendakwa dan sumpah itu bagi mereka yang didakwa” (Hadith Sahih Riwayat Tirmidzi No. 1341).

Apabila kemerdekaan yang ingin disambut setiap tahun oleh rakyat Malaysia itu ialah kemerdekaan yang bermaksud kebebasan melakukan sesuatu seperti yang disebut di atas maka hukumnya ialah haram dan bertentangan dengan syariat Islam dan setiap muslim perlulah segera menegur, mencegah, dan memperbetulkan perkara ini dengan cara transformasikan kembali umat Islam dengan syariat Islam baik dengan kemampuan hati, lisan dan anggota perbuatan.

Bersabda Baginda Rasul s.a.w: “Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya dan jika dirinya tidak mampu maka hendaklah mencegahnya dengan lisan dan barangsiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia mencegah dengan hatinya” (Hadit Sahih Riwayat Nasaie No 5008).

Sekiranya kemerdekaan yang ingin disambut saban tahun oleh rakyat Malaysia pada setiap tanggal 31 Ogos ialah kemerdekaan yang membebaskan rakyat Malaysia dari agama dan kongkongan syariat seperti mana Islam telah mengongkong pemikiran umat Islam sejak zaman berzaman bermula dari zaman Kesultanan Melayu Melaka dari zaman selepas Parameswara sehinggalah kepada zaman datangnya Portugis ke tanah Melayu dan ditentang hebat oleh pejuang agama dan tanah air yang mahu mempertahankan kedaulatan agama dan tanahair dari dijajah pula oleh ajaran kristian seperti yang dibawa oleh Portugis (Gold, Gospel, Glory) maka kemerdekaan ini ialah satu yang jelas haram.

“Orang-orang yang zalim itu mengikut hawa nafsu yang ada pada mereka dan jadilah mereka itu golongan yang berdosa” (Hud : 116).

Sekiranya kemerdekaan yang disambut oleh rakyat Malaysia ialah kemerdekaan yang membebaskan rakyat Malaysia dari ajaran Islam seperti yang pernah dipertahankan oleh para pejuang tanahair seperti Hang Tuah, Hang Liku, Hang Lekuk, Hang Jebat dan lain-lain perwira Melayu yang bermati-matian menghalau penjajah Portugis keluar dari Tanah Melayu dan kemudiannya Belanda dan juga British seperti perjuangan Dato’ Bahaman, Dato’ Maharajalela, Mat Kilau, Tok Janggut, Haji Abd Rahman Limbong yang bermati-matian menghalau penjajah British dari bertapak di Tanah Melayu dan mempertahankan ajaran Islam agar terus mekar dan membudaya dan mendarah daging dalam masyarakat Melayu maka kemerdekaan yang membebaskan rakyat Malaysia dari ajaran Islam yang dipertahankan oleh para pejuang ini bererti merupakan pengkhianatan kepada usaha jihad dan perjuangan mereka.

“Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu berkhianat kepada Allah dan rasul-Nya..” (Al-Anfaal : 27).

Sekiranya kemerdekaan yang disambut oleh rakyat Malaysia merupakan kemerdekaan dan kebebasan melakukan sesuatu tanpa perlu menurut syariat dan ianya bermaksud kebebasan yang diberikan oleh penjajah British yang kafir dan membenci syariat Islam lalu datang ke tanah Melayu dengan membawa pemikiran sekular dan kebencian kepada Islam lalu bertapak di tanah Melayu, menguasai dan merompak harta dan hasil bumi tanah Melayu, memperbudak orang Islam bangsa Melayu, merosakan akhlak pemuda pemudi Melayu dengan memperkenalkan budaya hidup barat yang jauh dari Islam kepada Melayu.

“Barangsiapa yang mencari selain Islam sebagai Deen (agama & panduan) maka tidaklah akan diterima darinya sedikitpun dan dia di akhirat dari kalangan orang yang rugi.” (Surah Ali Imran 85).

Seperti memperkenalkan tarian seni dan memperkembangkannya, memperkenalkan arak dan brandy, memperkenalkan gaya hidup koboi dan joget dan tari (break dance), memperkenalkan gitar, drum, memperkenalkan percampuran lelaki perempuan, mewujudkan kelab malam (kalabul Malami seperti istilah Tan Sri P. Ramlee), memperkenalkan kaberet, adanya pelacuran Melayu di Singapura dan membuka panggung wayang.

“Janganlah kamu menurut golongan yang hatinya dilalaikan dari mengingati Allah dan hidup menurut hawa nafsu mereka” (Al-kahfi : 18).

Lalu setelah puas melihat bangsa Melayu sudah dirosakkan, sudah puas meragut kehormatan perempuan Melayu, sudah puas melihat pemikiran orang Melayu dirosakkan di Kuala Lumpur dan Singapura, maka penjajah British pun mula merasakan orang Melayu perlu diberi kemerdekaan dan kebebasan memerintah sendiri supaya dengan kejahilan dan kesesatan mereka dari agama itu dapat berdikari dan membesar menjadi negara sekular yang membenci syariat Islam.

“Janganlah orang yang beriman itu mengangkat orang yang kafir sebagai pemimpin selain orang yang beriman dan barangsiapa yang melakukan demikian maka bukanlah dia dari golongan Allah” (Ali-Imran : 28).

Maka apabila munculnya perwira tanah air seperti golongan Pan Islam yang membawa dakwah dan seruan kesedaran kepada Islam dan ajaran Islam yang sebenar hasil dari pengajian agama mereka dari timur tengah seperti Syeikh Al Hadi, Syeikh Tahir dan lain-lain maka British menjadi takut lalu gerakan kaum muda ini dimusuhi serta majalah mereka diharamkan. Bukankah seruan kaum muda dan Pan Islam di Singapura yang pernah melancarkan Dahagi dahulu itu mengajak umat Islam bersatu di bawah pemerintahan Islam kerajaan Turki Ottmaniyah. Namun perjuangan mereka dipatahkan dan ditewaskan oleh British.

“Tidaklah sama orang yang duduk dari kalangan orang yang beriman selain yang menghadapi kesulitan dengan orang yang beriman yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan diri mereka” (An-Nisa : 95).

Datangnya Jepun menyerang tanahair menambah bimbang British takut usahanya tergendala dan bimbang orang Melayu akan melupakan budaya barat dan sekular yang diajarkan oleh Biritish apatah lagi Jepun adalah dari Asia dan golongan ini mudah didakwahkan dan menerima Islam apabila ramai pula tokoh agama berkembang di tanah Melayu melawan British mereka berkerjasama dengan Jepun dan Jepun banyak lembutnya dengan orang Melayu berbanding orang Cina dan ini dilihat berpontensi mengembalikan kekuasaan orang Melayu yang sudah hilang melalui proses yang dilaksanakan oleh British apabila meletakkan orang Melayu di kampung, orang India di ladang getah dan orang cina di pekan menjadi peniaga dan pelombong.

Kedatangan Jepun secara tidak langsung mengembalikan orang Melayu kepada kekuasaan mereka dan Jepun ibarat penjajah yang menjajah demi nafsu yang mudah dilembutkan dengan agama dan dakwah namun berbeza dengan British yang menjajah dengan perancangan dan tujuan agama, politik dan ekonomi.

“Bahkan ada dikalangan mereka berhasad kepada manusia ..” (An-Nisa : 54).

Bukankah apabila Jepun datang maka hidup menjadi susah? Maka bukankah kesusahan itu menjadikan rakyat mula kembali bersatu dan kuat dan semangat perjuangan Islam itu mula timbul? Maka British bimbang lalu menentang Jepun sehingga akhirnya tewasnya Jepun dan British kembali berkuasa dengan kerjasama orang Melayu.

Sekali lagi British berkuasa di tanah Melayu selepas undurnya Jepun dan setelah melihat orang Melayu amat taat kepada British, cara hidup dan budaya British maka British mula mahu berundur dengan syarat orang Melayu mesti menerima konsep dan sistem perundangan dan pemerintahan sekular dan fahaman barat dalam kehidupan.

“Dan tidaklah akan sekali-kali yahudi dan nasrani itu meredhai kamu sehinggalah kamu mengikuti jejak langkah mereka” (Al-baqarah : 120).
Lalu setelah diberikan kemerdekaan yang tidak selari dengan sistem Islam, kebebasan dari cara hidup Islam, kebebasan dari kongkongan Islam, dari kongkongan hukum Islam, dari belenggu ajaran Islam dan dari belenggu pemerintahan menurut sistem Islam kepada sistem demokrasi iaitu rakyat bebas menentukan hukum apa sahaja walaupun menentang hukum Allah dan pembebasan dan merdeka dari Islam kepada sekular di mana suara majoriti lebih utama dari firman Allah swt, undang-undang mahkamah sekular dari British lebih utama dari hukum syariat Islam.

“Barangsiapa yang tidak menghukum dengan hukum Allah maka sesungguhnya mereka itu ialah golongan yang kafir” (Al-Maidah : 44).

“Barangsiapa yang tidak menghukum dengan hukum Allah maka sesungguhnya mereka itu ialah golongan yang zalim” (Al-Maidah : 45).

“Barangsiapa yang tidak menghukum dengan hukum Allah maka sesungguhnya mereka itu ialah golongan yang fasiq ” (Al-Maidah : 47).

Maka pada tanggal 31 Ogos 1957, maka merdekalah penduduk Tanah Melayu dari Islam, dari kehidupan Islam, dari hukum Islam yang ditegakkan sejak zaman kesultanan Melayu Melaka kepada undang-undang sekuler, kepada demokrasi, kepada sistem barat dan menjadi gembiralah penduduk Tanah Melayu menyambut merdeka.

“Celupan (acuan, sistem, manhaj) Allah , maka siapakah yang lebih baik celupannya dari Allah ? (Al-baqarah : 138).

“Dan siapa yang menentang Rasul setelah jelas bagi mereka petunjuk serta mengikuti jalan yang bukan jalannya kaum Mukminin, Kami biarkan dia memilih apa yang diingini nafsunya dan Kami masukkan dia ke jahanam sedangkan jahanam itu adalah sejelek-jelek tempat kembali.” ( An Nisa’ : 115) ]

Kemerdekaan sebaliknya menjadi ibadah, menjadi satu kewajipan, menjadi satu kebaikan dan berpahala serta di anggap sebagai satu usaha kebajikan apabila ianya merupakan kebebasan yang membebaskan manusia dari kejahilan, dari kesesatan, dari penghambaan dan pengabdian sesama manusia kepada pengabdian kepada Allah swt.

“ Dan tidaklah kami menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada kami.” (Surah Adz-zariyat : 56).

Kemerdekaan yang membawa makna pembebasan manusia dari dijajah minda oleh barat, dari dijajah jiwa dan agama dari kekufuran, dari dijajah hati oleh nafsu dan dari dijajah akal oleh iblis maka ianya disebut sebagai kemerdekaan yang berkebajikan yang dibuat demi membebaskan manusia dari kejahatan kepada kebaikan.

Kedatangan Islam merupakan satu ajaran yang membebaskan manusia dari kezaliman kepada kerahmatan dan kebajikan. Islam datang membawa bersama rahmat dan azab iaitu rahmat kepada mereka yang mahu menerima kebaikan dan mahu mengamalkan kebaikan dan azab bagi mereka yang melakukan kejahatan dan enggan menerima kebaikan sebaliknya menyukai kerosakan dan kezaliman.

“Janganlah kamu mencampakkan diri-diri kamu kepada kebinasaan ” (Surah Al-Baqarah, ayat 195).

Islam membawa ilmu dan keterangan dan memusuhi serta memerangi jahiliyyah dan kebathilan serta kesesatan. Maka jika dilihat dalam hal ini, bagi golongna susah yang teraniaya maka Islam dianggap sebagai penyelamat demikianlah yang berlaku di Madinah apabila kaum Ansar yang sebelumnya ialah suku arab dari Khajraj dan Aus sering berperang akibat menjadi alat permainan kepada kaum Yahudi di Madinah dan diperlagakan, diperhambakan maka apabila datangnya Islam mereka menganggap Islam sebagai pembebas kepada penderitaan mereka, Islam sebagai penyelamat, Islam sebagai rahmat , Islam sebagai penyatu dan persaudaraan.

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara” (Ali – Imran :102).

Namun bagi Yahudi di Madinah atau kaum munafiqin yang hatinya enggan menerima kebaikan dan menyukai kezaliman dan kejahatan maka mereka merasakan kedatangan Islam sebagai pemusnah, sebagai azab, sebagai zalim, sebagai pembunuh, sebagai perompak, sebagai perampas kenikmatan dan kesenangan mereka selama ini.

“ Barangsiapa yang berbuat kebaikan sesuai dengan apa yang dihidayahkan maka sesungguhnya dia telah membuat kebaikan untuk dirinya sendiri. Dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesesatan itu merugikan dirinya sendiri.” (Surah Al-Isra : 15).

Demikianlah apabila berlakunya pembukaan kota-kota dan ekspedisi (penjajahan dan penaklukan) Islam ke negara-negara lain dan pelbagai kawasan di dunia. Islam pernah menakluki Sepanyol, Konstantinopal, baitul Maqdis, Afrika, Timur dan barat serta pelbagai tempat di dunia maka kedatangan Islam dilihat sebagai rahmat yang membawa ilmu, tamadun, harta dan kebajikan serta keadilan.

Namun bagi mereka yang zalim melihat kedatangan Islam sebagai penjahat yang merampas kemewahan mereka seperti yang difikirkan oleh raja-raja negara yang ditakluki Islam, mereka mengatakan Islam sebagai pencemar budaya dan agama kata golongan paderi dan rahib tua negara yang dijajahi oleh Islam sebab ilmunya sudah tidak diterima pakai lagi kerana telah datang Islam membawa kebenaran.

Demikianlah prinsip Islam iaitu sentiasa menentang kebathilan dan jahiliyyah dan mustahil berdiri sama antara keduanya dan mustahil Islam bertolak ansur dengan kejahatan dan jika tertegaknya kejahatan bererti jatuhnya Islam dan jika tertegaknya Islam bererti jatuhnya kejahatan. Maka Islam itu sudah sempurna dan tiada memerlukan tambahan, ubahsuai nama atau gelaran sehingga ditukar tukar namanya menurut keadaan masa sungguh Islam tidak memerlukan hal demikian.

“ Katakanlah (hai Muhammad): "Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah ke jalan Allah dengan bashirah (petunjuk dan ilmu), maha suci Allah dan aku tidak termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf: 108).

Islam itu sudah membawa merdeka (pembebasan dari kesyirikkan dan kesesatan) sejak awal kita mengucapkan kalimah syahadah, sejak awal didengarkan kalimah azan ke telinga (pembebasan dari kekufuran) sejak awal ibu dan bapa membacakan doa persetubuhan sehinggalah kepada lahirnya kita (pembebasan dari gangguan syaitan) kerana Islam itu sudah lengkap dan merupakan syariat yang diturunkan oleh Allah swt tuhan semesta Alam.

“Dan kepadanyalah (Allah), semuanya menyerah diri baik yang berada di langit dan di bumi sama ada secara sukarela mahupun paksa dan kepadanya mereka semua kembali.” (Surah Ali Imran : 83).

Merdeka !! Merdeka !!
Dalam hadith Baginda Rasulullah pernah bersabda : “Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu juga jelas dan di antaranya ialah perkara musytabihat (syubhat-syubhat) yang tidaklah diketahui oleh ramai orang” (Hadith Sahih Riwayat Bukhari No. 19).
Bagaimana Islam mencorak negara merdeka?

Dari berjalan keluar ke pekan-pekan tanpa tujuan kepada berjalan ke kedai buku atau mendengar ceramah, dari keluar rumah bagi perempuan tanpa mahram kepada keluar rumah dengan mahram atau belajar menetap di rumah untuk mengurus urusan rumah dan membantu ibu bapa menyelesaikan kerja rumah.

Dari seorang bapa yang jauh dari hidayah Islam kepada bapa yang soleh dan melaksanakan Islam dalam rumahtangga dan menegakkan dakwah kepada keluarga. Dari seorang bapa yang keras kepada anak-anak tanpa pasal dan sebab kepada bapa yang penyayang dan rahmat kepada anak-anak.

Dari seorang bapa dan ibu yang sukar mahu menikahkan anak perempuannya dan enggan mahu mengahwinkan anak-anaknya sehingga telah mendapat kerja kepada memudahkan anak-anak dan membantu supaya anak-anak segera mendapat jodoh yang baik dan membantu mereka supaya segera bernikah.

“Dan nikahkanlah golongan bujang dikalangan kamu dan orang yang soleh….Jika mereka itu miskin maka Allah akan mengayakan mereka dengan kurnia-Nya ” (An-Nur : 31).

Dari seorang yang suka membuat maksiat kepada banyak beribadah dan melakukan taubat. Dari seorang bujang dan berteman dengan ahli maksiat kepada menjadi seorang yang berkahwin dengan tujuan mengelakkan maksiat dan bersahabat dengan orang yang soleh dan bertaqwa.

Dari seorang muslimat yang suka mendengar nasyid, membaca novel-novel cinta baik cinta cintan ustazah atau ustaz kepada muslimat yang suka membaca al-qur’an, menyemak tafsir al-qur’an, memahami maksud ayat dan tuntutan, membaca hadith dan kisah sahabat dan sejarah Islam untuk diamalkan.

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Sallam bersabda : “Ketahuilah bahawa dalam tubuh ini terdapat segumpal daging. Jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh ini. Dan sebaliknya apabila ia rosak maka rosaklah pula seluruh tubuh ini.” (HR. Bukhari 1/126 dan 4/290-Al Fath, Muslim 1599 dari Nu’man bin Basyir radliyallahu 'anhuma).

Itulah merdeka, itulah erti merdeka iaitu satu kebebasan dari kejahatan dan kejahilan kepada kebaikan dan ilmu pengetahuan.

" Dan berilah peringatan kepada mereka yang berpaling dari perintah Allah bahawa akan menimpa mereka dari fitnah atau azab yang pedih" (Surah An-Nur : 63).
Wallahu’alam.

www.masjidnegara.gov.my

0 comments:

Post a Comment